H εβδομάδα που διανύουμε είναι ίσως η πιο κρίσιμη στην ιστορία του Netflix, αφού για πρώτη φορά δέχεται το ένα χτύπημα μετά το άλλο. Όλα ξεκίνησαν με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου του 2022, που βρήκε την υπηρεσία με 200.000 λιγότερους συνδρομητές, κάτι που είχε να συμβεί από το 2011.
Μέσα σε ένα 24ωρο η εταιρεία, από αγαπημένη των επενδυτών, μετατράπηκε σε «καυτή πατάτα» με την μετοχή να πέφτει σε ποσοστό που έφτασε το 35% κάτι που κόστισε 54 δισεκατομμύρια στη συνολική αξία.
Και ενώ τα αποτελέσματα πριν ανακοινωθούν ήταν γνωστά στα αφεντικά, δεν υπήρξε κανένα απολύτως συγκροτημένο σχέδιο με στόχο να ηρεμήσουν οι αγορές, οι μέτοχοι και οι επενδυτές. Αυτό φαίνεται από τις δηλώσεις κορυφαίων στελεχών, που απλά υπογράμμισαν τους λόγους της στασιμότητας στην ανάπτυξη, ενώ τα πλάνα που παρουσίασαν ήταν ασαφή και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Κάποια στιγμή μέσα στην επόμενη διετία θα προσφέρουν ένα πλάνο με χαμηλή συνδρομή και διαφημίσεις και κάποια στιγμή μέσα στον επόμενο χρόνο, θα έχουν έτοιμη τη λύση για να σταματήσει το τζάμπα μοίρασμα κωδικών. Μπορεί όταν συζητάμε με τις παρέες μας να λέμε «κάποια στιγμή θα το κάνω αυτό», αλλά όταν μιλάμε για εταιρείες πολλών δισεκατομμυρίων η αλήθεια είναι ότι αυτές τις προσεγγίσεις δεν τις λες και δελεαστικές για τους επενδυτές και τους μετόχους.
Αν κάποιος παρακολουθεί τις κινήσεις του Netflix τα τελευταία χρόνια, είναι εύκολο να διαπιστώσει γιατί φτάσαμε εκεί που φτάσαμε. Είχε ένα τρομερό προβάδισμα στον «πόλεμο» του streaming αλλά δεν το εκμεταλεύτηκε δημιουργώντας δικά του franchise που θα κρατάνε για χρόνια το ενδιαφέρον του κοινού και της ποπ κουλτούρας.
Προσπαθήστε να σκεφτείτε κάτι άλλο εκτός από το Stranger Things, άντε και σε μικρότερο βαθμό το Witcher. Το προσπάθησαν με πολλές παραγωγές αλλά δεν τα κατάφεραν. Προφανώς και βγάζουν συνεχώς σειρές που γίνονται talk of the town, αλλά όλο αυτό κρατάει πολύ λίγο μέχρι να πάμε στην επόμενη και μεταξύ μας τώρα θα συμφωνήσετε ότι μέσα στο Netflix υπάρχει πάρα πολύ περιεχόμενο β’ διαλογής.
To ξεπερασμένο μοντέλο του Binge-Watching
Άλλο ένα θέμα που ήταν εμφανές από ένα σημείο και μετά ήταν ο τρόπος κυκλοφορίας των σειρών. Μπορεί το Netflix να έκανε μόδα το binge-watching, όμως όπως όλες οι μόδες έτσι και αυτή κάποια στιγμή θα πέρναγε σε δεύτερο πλάνο. Ναι, προφανώς και υπάρχει κόσμος που θέλει να βλέπει όλα τα επεισόδια μαζεμένα, αλλά με αυτό τον τρόπο η κουβέντα ακόμα και για πολύ επιτυχημένες σειρές σταματούσε μία-δύο εβδομάδες μετά.
Σκεφτείτε πόσο μεγαλύτερη θα ήταν η -ήδη τεράστια- επιτυχία του Squid Game, αν αντί για ένα μήνα βρισκόταν στην επικαιρότητα για τρεις μήνες. Με τα δημοσιεύματα να αναλύουν το κάθε επεισόδιο και το κοινό να συμμετέχει με τις θεωρίες του. Ένα διαφορετικό μοντέλο για κάποιες από τις μεγαλύτερες παραγωγές του σίγουρα θα βοηθούσε. Όπως της Apple για παράδειγμα, με τα δύο ή τρία πρώτα επεισόδια να ανεβαίνουν μαζί και στη συνέχεια μία εβδομαδιαία κυκλοφορία.
O ανταγωνισμός του Netflix
Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι μέσα σε όλο αυτό το κλίμα της ραγδαίας ανάπτυξης του streaming, το Netflix έκανε ένα μεγάλο λάθος. Πίστεψε ότι έχει μεγαλώσει πολύ για να αποτύχει. Στην εποχή της πανδημίας το κοινό το εμπιστεύτηκε γιατί ήθελε ποσότητα. Για να τους κρατήσει όμως χρειαζόταν ποιότητα.
Αυτό που έκανε ήταν να αυξήσει τις τιμές ξανά και ξανά, την ώρα που o ανταγωνισμός ερχόταν με βαριά χαρτιά και πολύ χαμηλότερη τιμή. Η Disney με τη Marvel και το Star Wars, το HBO Max με τη WarnerBros που σημαίνει δεκαετίες περιεχομένου, το Apple TV plus να μην νοιάζεται καθόλου για το οικονομικό, όπως και το Prime Video της Amazon.
Ο Ted Sarantos, CEO της εταιρείας, όταν ρωτήθηκε μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το αν μία λύση θα ήταν να εμπλακεί το Netflix στα αθλητικά δικαιώματα, έδειξε πόσο λάθος είναι η προσέγγιση για το μέλλον. Είπε ότι δεν το σκέφτονται και αντί για αυτό έχουν επιλέξει να επικεντρωθούν στα video games.
Δεν χρειάζεται να είναι μελετητής της αγοράς και του χώρου για να σκεφτείς, ότι ένας μέσος καταναλωτής πιθανότατα θα πλήρωνε λίγο παραπάνω για να δει την ομάδα του, αλλά όχι για να παίζει μπόουλινγκ στο κινητό.
Το αβέβαιο μέλλον
Το Netflix, όπως ανακοίνωσε, περιμένει ότι και το επόμενο τρίμηνο δεν θα υπάρξει αύξηση στους συνδρομητές και μάλιστα βλέπει μείωση που θα ανέρχεται σε δύο με τρία εκατομμύρια. Θεωρούν ότι με τις κινήσεις που θα κάνουν θα έχουν ξανά ανάπτυξη το 2024.
Στο αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον που ζούμε, το 2024 μοιάζει να είναι μία αιωνιότητα μακριά και ένα σενάριο που πλέον μοιάζει πιο πιθανό από ποτέ, είναι να έρθει ένα κολοσσός και να το αγοράσει. H Apple ας πούμε. Πριν από μερικούς μήνες κάτι τέτοιο θα έμοιαζε αδιανόητο, αλλά μετά τα γεγονότα αυτής της εβδομάδας δεν θα μας κάνει καμία απολύτως εντύπωση.
Netflix: Βάζει διαφημίσεις και stop στο μοίρασμα κωδικών
Rings of Power: Νέες φωτογραφίες με ένα μυστηριώδες όπλο!
Τα πρώτα δέκα λεπτά του Batman είναι επίσημα στο youtube
Stranger Things: Ποιος είναι ο νέος μεγάλος κακός της σειράς
Ακολουθήστε το Roxx στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι νέα για μουσική, σειρές και ταινίες. Στο instagram μας βρίσκετε εδώ.