«Οι The Man & His Failures απολαμβάνουν το τώρα»: Μία συνέντευξη με τον Manos K.
Music

«Οι The Man & His Failures απολαμβάνουν το τώρα»: Μία συνέντευξη με τον Manos K.

Ο Δεκέμβριος μπαίνει ιδανικά! Τόσο συναυλιακά, μιας που θα έχω την ευκαιρία να παρακολουθήσω ζωντανά 3 αγαπημένα μου σχήματα, το Παριζιάνικο duo των Minuit Machine, και τους εγχώριους αστέρες (στο βιβλίο του υπογράφοντος τουλάχιστον) Strawberry Pills και The Man & His Failures, όσο και αρθρογραφικά!

Ο λόγος γίνεται για την συνέντευξη του Manos K. (Mani Deum, Asylum Promises, The Man & His Failures), με τον οποίον είχα την χαρά να συνομιλήσω για πρώτη φορά. Άρπαξα την ευκαιρία και μέσα στην σύντομη συνομιλία μας τον ρώτησα όλα όσα μου γέννησαν απορίες, αυτά τα χρόνια που παρακολουθώ την μουσική του πορεία.

Του Μάριου Αποστόλου

Roxx: Μάνο καλησπέρα. Πρώτη συζήτηση, πρώτη γνωριμία, οπότε θα καταφύγω στα generic, για να σε γνωρίσουμε καλύτερα εμείς και οι αναγνώστες μας. “The Man & His Failures” λοιπόν και το πρώτο που μου έρχεται στο μυαλό είναι πως η ονομασία δεν είναι αυτοαναφορική, αλλά κάπως αναφέρεται στην ανθρωπότητα και στα πολλαπλά επίπεδα αποτυχίας της, από καταβολής του κόσμου έως και σήμερα. Πόσο μέσα έπεσα;

Manos K (TM&HF): Καλησπέρα Μάριε και ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. Ναι φυσικά, ο τίτλος δεν είναι αυτοαναφορικός σε καμία περίπτωση. Αναφέρεται γενικότερα στις αποτυχίες της ανθρωπότητας, οπότε θα σου έλεγα πως έπεσες εντελώς μέσα.   Ωστόσο, η προέκταση του σίγουρα έχει να κάνει με μια αυτοκριτική που οφείλουμε όλοι μας για το που στεκόμαστε και τι κάνουμε κοινωνικά, πολιτικά και ως άνθρωποι.

Roxx: Μου έκανε εντύπωση η διασκευή στους A.R.E. Weapons, νόμιζα πραγματικά πως μόνο εγώ τους ακούω. Τι σας οδήγησε σε αυτή την επιλογή;

Manos K (TM&HF): Είναι μια μπάντα που αγαπάμε πολύ από κοινού με τον Μάκη Παπασημακόπουλο, που ανάλαβε και τα main φωνητικά καθήκοντα σε αυτή την διασκευή. Το συζητήσαμε ένα βράδυ που ακούσαμε το κομμάτι σε κάποιο dj set του, τα υπόλοιπα παιδιά στη μπάντα ήταν παραπάνω από θετικοί σε αυτό κι έτσι μπήκαμε στούντιο να το ηχογραφήσουμε, κλασικά με τον Πάνο Τσεκούρα πίσω από την κονσόλα, που είναι ο σταθερός παραγωγός μας.

Έπειτα ήρθαμε σε επαφή με τους ίδιους τους A.R.E. Weapons, το άκουσαν και με τις ευλογίες τους το κυκλοφορήσαμε δωρεάν στο bandcamp μας μαζί με ένα ρεμίξ από Staggered Heads. Νομίζω πως ανάμεσα στον σχεδιασμό των “κανονικών” κυκλοφοριών, έχει πάντα ενδιαφέρον να κάνεις και πράγματα τα οποία είναι καθαρά για την δική σου ευχαρίστηση. Στο βίντεο, χρησιμοποιήσαμε υλικό από την ταινία “Deadbeat by Dawn” (1988) του Jim Van Bebber , σε ένα μοντάζ της Maria Abela.

Roxx: Πάμε τώρα στο εξαιρετικό “MMXX EP”. Για αρχή να πω πως το θεωρώ μια φυσική εξέλιξη για την πορεία σου, έχοντάς σε παρακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια, αλλά θα ήθελα να μου δώσεις το context σχετικά με το πως κατέληξες σιγά σιγά σε όλο αυτό το πιο ηλεκτρονικό, εξίσου σκοτεινό με το μουσικό παρελθόν σου σύμπαν, ενώ θέλω να μου πεις και πως αποφάσισες να αφήσεις στην άκρη το έγχορδο και να αφοσιωθείς στο τραγούδι στις ζωντανές εμφανίσεις.

Manos K (TM&HF): Σε ευχαριστώ πολύ για τα όμορφα λόγια. Νομίζω ήρθε εντελώς φυσικά αυτή η εξέλιξη. Έπαιζα για πολλά χρόνια κιθάρα και μοιραζόμασταν τις φωνές με τον Περικλή Αγανόζογλου, στους Mani Deum. Όταν το σχήμα μπήκε στον πάγο, ήξερα πως η μουσική μου συνέχεια, δεν θα ήθελα με τίποτα να είναι μια από τα ίδια. Ξέρεις, ειλικρινά το πιο εύκολο πράγμα για εμένα θα ήταν να κάνω άλλο ένα ακουστικό φολκ σχήμα. Ήθελα να είναι από την αρχή, οι TM&HF ένα σχήμα που θα βασίζεται σε ηλεκτρονική φόρμα. Μετά την κυκλοφορία του πρώτου EP το 2018 και με την Δημήτρη Βλασσόπουλο ήδη στο πόστο του μπάσου, η προσχώρηση του Αλέκου Σώρρου στο σχήμα, ήταν καθοριστική αφού ανάλαβε τα καθήκοντα των synths, beats και έτσι κλείσαμε σαν συνθετική τριάδα. Ήταν πολύ διαφορετικό για όλους μας, σε σχέση με αυτά που έχουμε κάνει, και το να το δουλεύουμε πια χωρίς καθόλου κιθάρες ήταν καθαρή φυσική συνέχεια. Το μπάσο και τα Synths παίζουν καθοριστικό ρόλο και ουσιαστικά δεν υπάρχει και χώρος για άλλο έγχορδο όργανο, τουλάχιστον με τον τρόπο που δουλεύουμε πια και με το πως φανταζόμαστε στην παρούσα φάση τον ήχο αυτού του πρότζεκτ. Ταυτόχρονα, τα τελευταία τρία χρόνια και εγώ σαν άνθρωπος, ανέπτυξα μεγαλύτερο ενδιαφέρον στα synthesizer, grooveboxes και drum machines, οπότε κάπως το ένα έφερε το άλλο.

Roxx: Τελικά οι TM&HF είναι το project σου ή μία fully functional πλήρης μπάντα, όπως αναγράφεται και στο δελτίο τύπου της επερχόμενης συναυλίας σας;

Manos K (TM&HF): Οι TM&HF είναι η μπάντα μας, η οποία πια έχει καταλήξει στην τριάδα. Ο,τι ακους ή οτι πρόκειται να ακούσεις, είναι η ζύμωση μεταξύ μας και συνθέτουμε μαζί. Ξεκίνησε σαν προσωπικό σχήμα, αλλά αυτό στην πορεία άλλαξε και είμαι πολύ χαρούμενος για αυτό.

Roxx: Ας πάμε λίγο στην συναυλία της 3ης Δεκεμβρίου. Για αρχή πες μου τι θα δούμε από εσάς εκείνο το βράδυ, αλλά και πως κρίνεις τη σύμπραξη των τριών σχημάτων σε ένα ενιαίο συναυλιακό περιβάλλον. Δεν σου κρύβω πως προσωπικά ανυπομονώ.

Manos K (TM&HF): Για εμάς είναι καθοριστικής σημασίας live, αφού θα ξαναβγούμε ζωντανά μετά από σχεδόν τρία χρόνια. Στο συγκεκριμένο live, λόγω κάποιων δυσκολιών, θα εμφανιστούμε εγώ και ο Αλέκος, αλλά από τα επόμενα θα είναι και ο Δημήτρης μαζί μας στο μπάσο, κανονικά. Το line up για εμένα είναι ότι πιο ταιριαστό θα μπορούσα να φανταστώ! Θα παρουσιάσουμε και το νέο single “Collapsing Youth” αλλά και το πρoηγούμενο “Devastations” που βγήκε σε ένα split “7 μαζί με τους φίλους μας τους Incirrina εν μέσω πανδημίας. Φυσικά και τα κομμάτια από το “MMXX EP.”.

The Man & His Failures

Roxx: Το split 7” με Incirrina μου θύμισε παλιές καλές DIY μέρες που οι μπάντες μοιράζονταν προβάδικα, στούντιο, μουσικές σκηνές και κυκλοφορίες ακομπλεξάριστα. Έχει αυτό να κάνει με την DIY φύση του project και είναι κάπως ένα tribute σε αυτές τις ημέρες και νοοτροπίες ή συνέβη φυσικά;

Manos K (TM&HF): Το συγκεκριμένο release ήταν ιδέα του Σάββα Γεωργιάδη, του ανθρώπου πίσω από την Kinetik και την Smash Records, ο οποίος είχε κυκλοφορήσει και το MMXX EP. σε κασέτα. Είναι ένας άνθρωπος με πολύ μεράκι και με φοβερή αισθητική, έτσι είπαμε αμέσως ναι, μιλήσαμε με τους Incirrina που είναι καλοί φίλοι από εποχές Mani Deum και μουσικοί που πραγματικά θαυμάζω και το concept ήταν ένα split 7” με δυο αποκλειστικά κομμάτια και από τις δύο μπάντες. Συνέβη φυσικά, επειδή η φύση και η δική μας αλλά και της σκηνής που είμαστε μέρος της, είναι diy και υπάρχει ενότητα και σύμπνοια στις μπάντες της. Ξέρεις, το να παίζεις darkwave / industrial και γενικά σκοτεινή μουσική στην Ελλάδα, είναι από μόνο του αρκετά συγκεκριμένο, οπότε αν σε αυτό δεν υπάρχει και η απαραίτητη ενότητα μεταξύ των μουσικών, δεν πρόκειται να προχωρήσει. Μετά μεγάλης μου χαράς όμως βλέπω πως και αυτό υπάρχει και έχουμε μια απο τις καλύτερες σκηνές παγκόσμια. Νομίζω μετά το μέταλ, η χώρα στο αγγλόφωνο, έχει βγάλει φοβερές darkwave / post punk / electro μπάντες, οι οποίες έχουν ξεφύγει για τα καλά απο τα στενά σύνορα της χώρας.

Roxx: Μίλα μου λίγο για το τελείως προσωπικό project Asylum Promises. Είναι αυτό που λέμε pandemic project; Δεν είδαμε και λίγα τέτοια τα τελευταία χρόνια; Πώς βίωσες γενικά αυτή την φάση / διαδικασία της απομόνωσης;

Manos K (TM&HF): Όπως είπαμε και παραπάνω λοιπόν, άρχισα και εγώ να αναπτύσσω μεγαλύτερο ενδιαφέρον στα synths με τα χρόνια και άρχισα να μελετάω synthesis και τον τρόπο που μιλάνε και δουλεύουν αυτά τα όργανα. Ωστόσο στην πρώτη καραντίνα, είχα πάθει μπλοκ και δεν μπορούσα να γράψω μουσική σε software. Άνοιγα τον υπολογιστή και εκει που χάζευα Netflix, στο ίδιο περιβάλλον έπρεπε να κάτσω να δουλέψω ένα κομμάτι και αυτό για εμένα απλά δεν γινόταν. Έπρεπε να το πάρω αλλιώς γιατί είχα τεράστια διάσπαση προσοχής, άλλωστε είχα όλη την μέρα μπροστά μου, ο χρόνος είχε χαθεί. Σε εκείνη την φάση ανακάλυψα τον Haibach στο YouTube και διάφορους άλλους πειραματικούς μουσικούς και καλλιτέχνες οι οποίοι κάνουν tutorials για synthesis και sound design, όπως ο Look mum no computer, ο True Cuckoo και άλλοι, οι οποίοι εν ολίγοις έλεγαν πόσο πιο πολύ ενδιαφέρον και workflow-friendly έβρισκαν στο να δουλεύουν την μουσική τους DAWless, δηλαδή χωρίς κανένα υπολογιστή και η ηχογράφηση τους να είναι Lo-Fi σε recorders.

Αυτό αποδείχθηκε mindblowing για εμένα και έτσι αγόρασα το πρώτο μου drum machine, άρχισα να στήνω ένα χώρο στο σαλόνι μου χωρίς οθόνη και υπολογιστή, έβαλα τα πετάλια της κιθάρας μου πάνω στο τραπέζι και άρχισα να γράφω beats και ήχους σε κασέτες που έκανα samples. Πήρα από το Marketplace μερικά φτηνά keyboards και κασετόφωνα που χρησιμοποίησα στην πορεία σαν μουσικά όργανα και έτσι ξαναγεννήθηκε το Asylum Promises, αφού σαν πρότζεκτ πρέπει κάποια στιγμή να πω και δημόσια, πως δεν είναι καινούργιο, υπήρχε και πάλι το 2000-2004 και είχα φτιάξει δυο κασέτες έτσι, πάλι με keyboards και διάφορα μεταλλικά αντικείμενα για κρουστά. Τολμώ να πω, πως στην εντελώς μοναχική φάση της καραντίνας, το πρότζεκτ αυτό και αυτά που έφτιαξα, με έσωσαν χωρίς καμία υπερβολή.

Άρχισα πάλι να δουλεύω με κονσόλες και να ηχογραφώ, ταυτόχρονα το gear μου μεγάλωνε και πειραματίστηκα -και πειραματίζομαι- συνεχώς με νέα ηχητικά πεδία που δεν είχα εξερευνήσει πριν. Καρπός όλων αυτών είναι τα άλμπουμ “Piraeus / Athens / Nihil” , “Winter Solstice Plague I & II” , “Infestation: Demos & Outtakes Vol.1” και οι συνεργασίες με την Esterina και Sci Fi River στα singles “Trauma” και “Navarinou” αντίστοιχα, καθώς και η συμμετοχή στην συλλογή “Καθέν@ και μια Χίμμαιρα” και μια συνεργασία με την GOIN σε ένα δικό της κομμάτι. Έχει πολλά να δώσει αυτό το πρότζεκτ ακόμα και μπορώ να πώ πως έρχονται και νέες συνεργασίες και ένα νέο άλμπουμ σύντομα, αυτή την φορά ελληνόφωνο.

Roxx: Το νέο single εξαιρετικό και νομίζω πλέον έχει έρθει η ώρα να ακούσουμε ένα πλήρες album από εσάς. Πότε το περιμένουμε; Δώσε μας μερικές πληροφορίες.

Manos K (TM&HF): Ευχαριστούμε πολύ, το νέο single με τίτλο “Collapsing Youth” πραγματικά δίνει μια γεύση στο πως θα ακούγεται περίπου ο επερχόμενος μας δίσκος, ο οποίος έχει τον τίτλο “Survival Kit”. Θα περιέχει οκτώ κομμάτια και φυσικά οι ηχογραφήσεις για άλλη μια φορά γίνονται σταοTop Floor Studio του Πάνου Τσεκούρα. Αρχές του έτους θα ακολουθήσει ένα δεύτερο single με τίτλο “Lethe” και μέσα στο 2023 ανυπομονούμε να μοιραστούμε με όλους το νέο αυτό άλμπουμ. Τώρα το πότε, όπως όλοι καταλαβαίνουμε, εξαρτάται απο πολλά, σίγουρα όμως μεσα στο έτος θα το έχουμε στα χέρια μας.

Roxx: Ποιο όνειρο, ποιον σκοπό, ποια επιδίωξη τελικά υπηρετούν οι TM&HF σαν project; Πού θέλετε να φτάσετε και πού θέλετε να το πάτε; Υπάρχουν αυτοσκοποί και μακρυνοί στόχοι ή είστε απλά στο «πάμε και βλέπουμε»;

Manos K (TM&HF): Το κοινό μας όνειρο, είναι αυτό που ήδη συμβαίνει: να εκφραστούμε μέσα από αυτό το σχήμα και δισκογραφικά και μέσω των συναυλιών μας. Τώρα προσωπικά, η ζωή μου έχει δείξει πως ειναι καλό να απολαμβάνουμε το τώρα και την διαδικασία των πραγμάτων και να μην κάνουμε μακροπρόθεσμα σχέδια. Σίγουρα όμως δεν είμαστε και στο “πάμε και βλέπουμ唨. Υπάρχει ένα concept που μας αρέσει και νιώθουμε άνετα να εκφραζόμαστε μέσα από αυτό και σιγά σιγά χτίζουμε πάνω του.

***

Οι The Man & His Failures εμφανίζονται ζωντανά το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου στο Death Disco, μαζί με το Παριζιάνικο minimal, vocal-based techno duo των Minuit Machine και με τους Strawberry Pills.

Εισιτήρια προπωλούνται μέσω του viva.gr και του δικτύου καταστημάτων του: https://www.viva.gr/tickets/music/minuitmachine

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ