Roxx |
20 χρόνια Toxicity: Λογοκρισία, απειλές και το άλμα πάνω από τα εμπόδια την εποχή των Δίδυμων Πύργων

Ήταν ένα πρωί Τρίτης όταν γινόταν η καταμέτρηση για το νούμερο ένα άλμπουμ στα αμερικάνικα charts πριν από 20 χρόνια. Το ντεμπούτο άλμπουμ της Alicia Keys προβλεπόταν όταν θα σαρώσει για μία ακόμα εβδομάδα και η πρώτη ανακοίνωση το επιβεβαίωνε.

Λίγη ώρα μετά όμως, έρχεται ένας φάκελος που άλλαζε το αποτέλεσμα. Περιελάβανε τις 55.000 πωλήσεις μίας σπέσιαλ έκδοσης του νούμερο 2 μέχρι εκείνη την ώρα. Το σύνολο έφτασε τις 220.000 και το νούμερο 1 άλλαξε χέρια.

Το άλμπουμ που τελικά κατέκτησε την κορυφή δεν ήταν άλλο από το Toxicity των System of a Down.

Εκείνο το πρωινό Τρίτης όμως δεν ήταν σαν όλα τα άλλα. Ήταν το πρωινό της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, η μέρα της επίθεσης στους Δίδυμους Πύργους, έτσι το συγκρότημα που είχε κυκλοφορήσει το άλμπουμ του μία εβδομάδα πριν, στις 4 Σεπτεμβρίου, δεν πρόλαβε να το χαρεί, αφού μέσα σε λίγες ώρες ο κόσμος άλλαξε εντελώς.

Μπορεί στο μυαλό μας οι System of a Down να έγιναν γνωστοί με την κυκλοφορία του δεύτερου δίσκου τους, όμως η πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική. Το ομώνυμο ντεμπούτο τους, όντως δεν προκάλεσε ιδιαίτερο θόρυβο τον πρώτο καιρό, όμως όσο περνούσαν οι μήνες δύο τραγούδια μέσα από αυτό, το Sugar και το Spiders άρχισαν να ακούγονται πολύ, ειδικά στην Καλιφόρνια μέσα από τον KROQ, έτσι το άλμπουμ έφτασε να γίνει χρυσό το 2000. Η Ευρώπη ακολούθησε και όταν στα τέλη Αυγούστου του 2001 οι System of a Down ανέβηκαν στη σκηνή του Reading από κάτω επικράτησε πανικός.

Το άλμπουμ δεν είχε κυκλοφορήσει ακόμα, όμως το Chop Suey είχε γίνει διαθέσιμο μερικές εβδομάδες πριν. Το συγκρότημα προκαλούσε πάντα προκαλούσε την περιέργεια του κοινού, αφού μπορεί να τους τσουβάλιαζαν γενικά στο ρεύμα του nu metal, αλλά φυσικά αυτό που έπαιζαν δεν έμοιαζε με τίποτα άλλο.

«Μουσική για τρελούς ανθρώπους» είχε πει χαριτολογώντας ο Tom Morello όταν άκουσε το Toxicity την εποχή που το ηχογραφούσαν στο στούντιο. Εκείνη η περίοδος των ηχογραφήσεων χαρακτηρίζονταν από μεγάλες εντάσεις ανάμεσα στα μέλη. Πάνω σε μία διαφωνία που κανένας από τους δύο δεν θυμάται από που προήλθε, ο John Dolmayan έριξε μια μπουνιά στο πρόσωπο του Daron Malakian με τον κιθαρίστα να ανταποδίδει χτυπώντας τον με μία βάση μικροφώνου. Και οι δύο πήγαν στο νοσοκομείο και ο Serj με τον Shavo πίστευαν αυτό ήταν το τέλος τους. Δεν ήταν.

Μια άλλη ιστορία αφορά το τραγούδι Needles και πιο συγκεκριμένα τον στίχο «Pull the Tapeworm out of your ass». «Αρχικά το ρεφρέν έλεγε Pull the tapeworm out of my ass» ανέφερε ο Tankian.  «Στον Daron και τον Shavo δεν άρεσε όμως το σημείο που έλεγε My ass. Έλεγαν ότι δεν ακούγεται ωραίο και δείχνει ότι είμαστε ευάλωτοι. Τους απαντούσα ότι αυτό που προσπαθώ να πω είναι φιλοσοφικό. Βγάλε την αρνητικότητα από μέσα μου».

«Η μπάντα θα μπορούσε να διαλυθεί για εκείνη τη λέξη. Ήταν ακραίο αλλά δείχνει το πάθος που υπήρχε. Ήταν αληθινό και αυτό είναι φανταστικό. Το γεγονός ότι μία λέξη σε έναν αντικειμενικά κωμικό στίχο, είναι αρκετή για να προκαλέσει τη διάλυση μια μπάντας ή την απόρριψη ενός σπουδαίου τραγουδιού» πρόσθεσε ο Rick Rubin που παρακολουθούσε τη διαδικασία.

«Και το μόνο που έγινε τελικά ήταν να αλλάξουμε το My ass σε Your Ass και δεν υπήρχε πρόβλημα. Μετά κάποια στιγμή τραγουδάω Pull the tapeworm out of me και ήταν εντάξει με αυτό» συμπλήρωσε ο Serj Tankian για να καταλήξει: «Νομίζω ότι ήταν το metal attitude κόντρα στο  non-metal attitude. Σε μένα αρέσει να δείχνω ευάλωτος στη μουσική μου. Δεν με πειράζει γιατί νομίζω ότι ως καλλιτέχνης είσαι ευάλωτος όπως και να χει. Είτε το δείχνεις είτε όχι. Αλλά το metal attitude λέει ΄όχι φίλε με τίποτα, είμαστε metal».

Η μπάντα κατάφερε να επιβιώσει και αφού γύρισε από την ευρωπαϊκή περιοδεία του καλοκαιριού ετοιμαζόταν για την κυκλοφορία του άλμπουμ με το Chop Suey να παίζει ασταμάτητα στο ραδιόφωνο και το MTV. Στις 3 του Σεπτέμβρη, μία ημέρα πριν, και ενώ το buzz μεγάλωνε, ετοιμάζονταν να ανέβουν στη σκηνή σε ένα μεγάλο πάρκινγκ στο Hollywood για να παρουσιάσουν τη νέα δουλειά. Η είσοδος ήταν δωρεάν και υπολόγιζαν ότι θα βρεθούν εκεί 3 με 4.000 οπαδοί της μπάντας.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, σχεδόν 15.000 άνθρωποι πλημμύρισαν το πάρκινγκ με τα μέλη του συγκροτήματος να παρακολουθούν από την άλλη μεριά του δρόμου, σε ένα κλαμπ όπου είχαν πάει για το «ζέσταμα». Η αστυνομία αποφασίζει ότι η εμφάνιση δεν θα πραγματοποιηθεί αφού υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας, αλλά αυτό που καταφέρνει με την κίνηση αυτή είναι να δημιουργήσει επεισόδια, με το κοινό να διαλύει τα πάντα πάνω και κάτω από τη σκηνή και οι ζημιές στον εξοπλισμό τους μόνο ξεπέρασαν τις 30.000 δολάρια.

Το hype είχε φτάσει στα ύψη, το άλμπουμ κυκλοφόρησε και οι System of a Down ήταν ότι πιο hot κυκλοφορούσε εκείνη την εποχή και να σκεφτείτε ότι ακριβώς μία εβδομάδα πριν είχε κυκλοφορήσει το IOWA των Slipknot.

Η επίθεση στους Δίδυμους Πύργους απλώνει όμως βαριά τη σκιά της και η περίφημη λίστα λογοκρισίας για τραγούδια τους, βγάζει από το airplay των ραδιοφώνων αφού ο στίχος των Chop Suey «Self-Righteous Suicide» θεωρείται προβοκατόρικός δεδομένων των συνθηκών.

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ο Sej Tankian δύο ημέρες μετά την 11η Σεπτεμβρίου ανεβάζει στο επίσημο site της μπάντας (χωρίς να ρωτήσει τους υπόλοιπους) το περίφημο άρθρο με τίτλο Understanding Oil. Σε αυτό, ο γνωστός για τις πολιτικές πεποιθήσεις και τον ακτιβισμό του, τραγουδιστής της μπάντας, αναλύει το πως η εξωτερική πολιτική των Η.Π.Α. και οι στρατιωτικές παρεμβάσεις τους σε ολόκληρο τον κόσμο, οδηγήσαν σε αυτή την κατάσταση.

Στο κλίμα υστερίας που επικρατούσε εκείνες τις ημέρες το συγκρότημα βαφτίζεται «εχθρός της Αμερικής» και οι απειλές δίνουν και παίρνουν. Τα μέλη δηλώνουν ότι φοβήθηκαν για τις ζωές τους. «Τι κάνεις, προσπαθείς να μας σκοτώσεις; Αφού είσαι έξυπνος» είχε πει ο John Dolamayan στον Serj Tankian που μπορεί να ζήτησε συγγνώμη από τους υπόλοιπους για το πρόβλημα που δημιούργησε, αλλά ξεκαθάριζε ότι αυτή είναι η άποψη του.

«Μισείς την Αμερική;» τον ρώτησε ο Howard Stern όταν τον έβγαλε στην εκπομπή του, αφού τον έκραζε για πολλές ημέρες πριν. Ο Serj παρέμεινε αμετακίνητος και ως συνήθως σοβαρός συνομιλητής.

Όλα τα παραπάνω, θα ήταν αρκετά για να καταστρέψουν μία μπάντα, αλλά η δυναμική του Toxicity ήταν τέτοια που τίποτα δεν μπόρεσε να σταθεί εμπόδιο του. Το άλμπουμ κάνει το μεγάλο μπαμ και στην Ευρώπη, η μπάντα γίνεται τεράστιο μέγεθος μέσα σε μερικούς μήνες και όλες οι δυσκολίες μένουν πολύ πίσω.

Μουσικά το Toxicity αποτελεί την κορύφωσης της μόλις επταετούς δισκογραφικής παρουσίας τους και όσο ψηλά να έχει κάποιος τα Hypnotize και Mezmerize, όλοι αναγνωρίζουν ότι αυτά τα άλμπουμ είχαν ήδη μέσα τους τα προβλήματα που ξέρουμε πλέον σήμερα ότι δεν τους επιτρέπουν να επιστρέψουν στο στούντιο.

Είναι ένας ήχος που δεν είχαμε ακούσει μέχρι τότε και και σε αντίθεση με άλλα μεγαθήρια, καμία μπάντα δεν ήταν δυνατόν να τους αντιγράψει. Όχι γιατί δεν ήθελαν, αλλά πολύ απλά γιατί δεν μπορούσαν.



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ